Σάββατο 23 Μαΐου 2020

Αντίδραση 8 κρατών, στην ανόητη και άδικη σε βάρος της Ελλάδας και του περιβάλλοντος, απόφαση της Ευρωπαικής Τράπεζας Επενδύσεων

Γιάννης Μανιάτης (πολιτικός) - Βικιπαίδεια
Επιτέλους, αντίδραση 8 κρατών, στην ανόητη και άδικη σε βάρος της Ελλάδας και του περιβάλλοντος, απόφαση της Ευρωπαικής Τράπεζας Επενδύ
σεων να διακόψει από το 2021, τη χρηματοδότηση των δικτύων φυσικού αερίου. Η Ελλάδα με μόλις 8% διείσδυση του κατά 40% φθηνότερου και λιγότερο ρυπογόνου φυσικού αερίου, έναντι μέσου όρου ευρωπαικής διείσδυσης 55%, να τεθεί επικεφαλής της προσπάθειας. Με αρθρογραφία μου απο το Φεβρουάριο (ΤΟ ΒΗΜΑ, 16/2/2020), τονίζω την ανάγκη ανάληψης πρωτοβουλιών. Λόγοι περιβαλλοντικοί, οικονομικοί, εθνικοί, το επιβάλλουν.
Επισυνάπτω το άρθρο μου στο ΒΗΜΑ (16/2/2020)

ΝΑ ΓΙΝΟΥΜΕ ΤΑ ΚΑΚΑ ΠΑΙΔΙΑ ΤΗΣ ΕΕ
Ας γίνουμε μια φορά τα κακά παιδιά της ΕΕ, αρνούμενοι να επικυρώσουμε την παράλογη, άδικη και περιβαλλοντικά βλαπτική απόφαση της Ευρωπαικής Τράπεζας Επενδύσεων (ΕΤΕπ), να σταματήσει μετά το 2021 να χρηματοδοτεί δίκτυα φυσικού αερίου. Σε συμμαχία και με άλλα κράτη-μέλη, που βρίσκονται σε ανάλογη με μας κατάσταση, να απαιτήσουμε, η απόφαση αυτή να μην ισχύει για χώρες που έχουν χαμηλή διείσδυση αερίου, πχ κάτω απο 30%, κι εξαρτώνται σε υψηλά ποσοστά από το πολλαπλά πιο ρυπογόνο και κατά 30% ακριβότερο πετρέλαιο.
Σήμερα, ως Ελλάδα πληρώνουμε κάθε χρόνο πάνω απο 5δις€ για εισαγωγή και κατανάλωση πετρελαίου, σε Καζακστάν, Ιράκ, Αίγυπτο, Ρωσία, κα. Η Ελλάδα δυστυχώς, βρίσκεται στην τελευταία θέση διείσδυσης του αερίου, με μόνο 8%, όταν ο μέσος ευρωπαϊκός όρος είναι 55% και αρκετές χώρες ξεπερνούν το 70%. Η απόφαση λοιπόν της ΕΤΕπ, καθόλου δεν ενοχλεί χώρες όπως η Γερμανία, Γαλλία, Ολλανδία, κα. Αντίθετα, αρκετές, για προστασία των εθνικών τους συμφερόντων και παραβιάζοντας την ευρωπαική αρχή για απεξάρτηση από τρίτες χώρες, προώθησαν γιγαντιαίους αγωγούς μεταφοράς αερίου, όπως οι Nordstream I,II, που αθροιστικά θα μεταφέρουν πάνω από 120δις κυβ μέτρα αερίου από Ρωσία προς Γερμανία, παρέχοντας χαμηλό ενεργειακό κόστος για νοικοκυριά κι επιχειρήσεις και στέλνοντας στο μακρινό 2038 το κλείσιμο των ρυπογόνων λιθανθρακικών εργοστασίων ηλεκτρικής ενέργειας.
Η απόφαση της ΕΤΕπ, αγνοεί επίσης την ευρωπαϊκή κατεύθυνση για αξιοποίηση των δικτύων φυσικού αερίου και μετά το 2050, με έγχυση πάνω από 20% «πράσινου υδρογόνου», που δίνει νέα ζωή στα δίκτυα αυτά.
Ταυτόχρονα, η απόφαση θέτει σε απόλυτη διακινδύνευση μεγάλα εθνικά γεωπολιτικά έργα για τα οποία από το 2013 εξασφαλίσαμε ευρωπαϊκή χρηματοδότηση, όπως ο αγωγός EASTMED, ο οποίος μαζί με τους ΤΑΡ, FSRU Αλεξανδρούπολης και ελληνοβουλγαρικό αγωγό, θα μειώσουν κατά 10% την ενεργειακή εξάρτηση της ΕΕ από τρίτες χώρες, που σήμερα στο αέριο ξεπερνά το 75%!
Στην Ελλάδα, το 92% των 7.000.000 κτιρίων, διαμερισμάτων κι επιχειρήσεων, αντί για φυσικό αέριο, χρησιμοποιεί πετρέλαιο. Επιπλέον, τόσο η αναμενόμενη οικονομική ανάπτυξη, όσο και η απόσυρση των λιγνιτικών εργοστασίων της ΔΕΗ μέχρι το 2023, με αντίστοιχη κατασκευή εργοστασίων ηλεκτρικής ενέργειας φυσικού αερίου, αναμένεται να εκτοξεύσει τη χρήση του, από τα 4-5 δις κυβ μέτρα σήμερα, στα περίπου 9 δις κυβ μέτρα, με παράλληλη αύξηση των αναγκών στα Βαλκάνια, στα 38δις κυβ μέτρα.
Το διάστημα 2010-2014, παρά τα μνημόνια, αυξήσαμε την εγκατεστημένη ισχύ Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας ΑΠΕ, κατά 230% και σήμερα συνεχίζουμε με εξίσου φιλόδοξους περιβαλλοντικούς στόχους. Ομως, η εθνική ενεργειακή στρατηγική επιπλέον στηρίζεται στην αξιοποίηση των εθνικών κοιτασμάτων υδρογονανθράκων, την κατασκευή διεθνών αγωγών φυσικού αερίου και τις περιφερειακες ενεργειακές συνεργασίες, ώστε εκτός των γεωπολιτικών πλεονεκτημάτων, να τροφοδοτήσουμε εκτεταμένα την εθνική οικονομία με το κατά 30% φθηνότερο φυσικό αέριο από πολλαπλές πηγές τροφοδοσίας.
Η απόφαση της ΕΤΕπ ουσιαστικά πυροβολεί τα πόδια της περιβαλλοντικής πολιτικής της Ελλάδας και όλων των χωρών με χαμηλή διείσδυση φυσικού αερίου και τις αφήνει στο έλεος του ρυπογόνου πετρελαίου.
Ήρθε η ώρα, ως «κακά παιδιά», να αναλάβουμε πρωτοβουλία ανατροπής της απόφασης, δημιουργώντας με άλλες χώρες φιλοπεριβαλλοντικές συμμαχίες χρηματοδότησης υποδομών φυσικού αερίου, ώστε για τα επόμενα 30 χρόνια, να μη χάσουμε και άλλα αναπτυξιακά τραίνα, όπως στο παρελθόν.
Η εικόνα ίσως περιέχει: κείμενο
Η εικόνα ίσως περιέχει: 1 άτομο, κείμενο