Παραστάσεις αρχαίου δράματος από νέους ταλαντούχους σκηνοθέτες που κάνουν το «ντεμπούτο» τους στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου στην Αργολίδα, αλλά και καταξιωμένων σκηνοθετών, μας επιφυλάσσει για φέτος το καλοκαίρι το πρόγραμμα των παραστάσεων στην Επίδαυρο.
Η εναρκτήρια παράσταση είναι στις 21 και 22 Ιούνη ο «Οιδίπους».
Ο Ρόμπερτ Γουίλσον ακολουθεί την ιστορία του Οιδίποδα χρονολογικά, χωρίς να συμπίπτει απολύτως με τον «Οιδίποδα Τύραννο» του Σοφοκ
λή. Δύο «μάρτυρες», ένας άντρας και μια γυναίκα, μας μεταφέρουν αυτά που βλέπουν: Από τη στιγμή της γέννησής του και της εγκατάλειψής του ως βρέφους, μέχρι τη στιγμή της τύφλωσής του, αφού έχουν προηγηθεί οι φρικτές αποκαλύψεις.Η εναρκτήρια παράσταση είναι στις 21 και 22 Ιούνη ο «Οιδίπους».
Ο Ρόμπερτ Γουίλσον ακολουθεί την ιστορία του Οιδίποδα χρονολογικά, χωρίς να συμπίπτει απολύτως με τον «Οιδίποδα Τύραννο» του Σοφοκ
Στις 28 και 29 Ιούνη θα παρουσιαστεί η πρώτη παράσταση του Εθνικού Θεάτρου. Τρεις σκηνοθέτιδες στην πρώτη τους εμφάνιση στην Επίδαυρο παρουσιάζουν σε ενιαία παράσταση την «Ορέστεια» του Αισχύλου, τη μοναδική σωζόμενη τριλογία του αρχαίου δράματος, με την ίδια δημιουργική ομάδα ηθοποιών και συντελεστών. Τον «Αγαμέμνονα» σκηνοθετεί η Ιώ Βουλγαράκη, τις «Χοηφόρους» η Λίλλυ Μελεμέ και τις «Ευμενίδες» η Γεωργία Μαυραγάνη.
Στις 5 και 6 Ιούλη θα ανέβουν οι «Ικέτιδες» του Ευριπίδη σε σκηνοθεσία Στάθη Λιβαθηνού, σε συμπαραγωγή του Εθνικού Θεάτρου με τον Θεατρικό Οργανισμό Κύπρου. Οι μητέρες των Αργείων στρατηγών που έχασαν τη ζωή τους στη Θήβα προσφεύγουν στον βασιλιά της Αθήνας, Θησέα, ζητώντας τη βοήθειά του, γιατί οι Θηβαίοι κρατούν τους νεκρούς και δεν επιτρέπουν την ταφή τους. Η τραγωδία, γραμμένη το 422 π.Χ., φέρνει τον απόηχο αληθινού γεγονότος, όταν οι Θηβαίοι νίκησαν τους Αθηναίους σε μάχη δύο χρόνια πριν και για μέρες δεν τους επέτρεπαν να θάψουν τους νεκρούς τους.
Στις 12 και 13 Ιούλη, ο Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης σκηνοθετεί την τραγωδία «Οιδίπους Τύραννος» του Σοφοκλή. Μία από τις πλέον υποδειγματικές αρχαίες τραγωδίες ξεκινά με ένα μυστήριο. Η Θήβα πλήττεται από λοιμό και ο βασιλιάς Οιδίποδας ζητά να εξακριβώσει το λόγο. Ο χρησμός του Απόλλωνα παραγγέλνει ότι για να καθαρίσει η πόλη πρέπει πρώτα να τιμωρηθεί ο φόνος του Λάιου. Ο βασιλιάς αποφασίζει να εξιχνιάσει το αίνιγμα…
Στις 19 και 20 Ιούλη θα παρουσιαστεί η «Ιφιγένεια εν Αυλίδι» του Ευριπίδη, σε σκηνοθεσία Γιάννη Καλαβριανού και παραγωγή του ΚΘΒΕ. Από τα οψιμότερα έργα του Ευριπίδη, η «Ιφιγένεια εν Αυλίδι» γράφτηκε μεταξύ 408 και 406 π.Χ. και παρουσιάστηκε μετά το θάνατό του στα Μεγάλα Διονύσια, όπου και κέρδισε το πρώτο βραβείο. Πρόκειται για ένα έργο -σημειώνει ο σκηνοθέτης- «μεταπτώσεων και συνεχόμενων διλημμάτων, γεμάτο ειρωνεία και αναπάντεχες κωμικές στιγμές. Ένα κείμενο που, αν και ανεβαίνει αρκετά συχνά, συνεχίζει να τροφοδοτεί πληθώρα φιλολογικών, δραματολογικών και θεατρολογικών συζητήσεων».
Την «Ηλέκτρα» και τον «Ορέστη» του Ευριπίδη θα ανεβάσει στις 26 και 27 Ιούλη ο πιο παλιός εν ενεργεία θίασος του κόσμου, η «Κομεντί Φρανσέζ», ιδρυθείσα το 1680 από ηθοποιούς του Μολιέρου, σε σκηνοθεσία Ιβό Βαν Χόβε.
Στις 2 και 3 Αυγούστου, ο Δημήτρης Καρατζάς σκηνοθετεί τις «Νεφέλες» του Αριστοφάνη. Η κωμωδία παρουσιάστηκε το 423 π.Χ. στα Μεγάλα Διονύσια.
Ο «Προμηθέας Δεσμώτης», σε σκηνοθεσία Σταύρου Τσακίρη και παραγωγή του ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας, κλείνει το φετινό πρόγραμμα στις 9 και 10 Αυγούστου. Ο σκηνικός χώρος είναι ένα έρημο, παγωμένο τοπίο, όπου δεσπόζει ένας κόκκινος στύλος πάνω στον οποίο είναι δεμένος ο Προμηθέας. Γύρω του ένας δεκαοκταμελής θίασος, με προεξάρχοντα έναν αφηγητή, αναβιώνει τα πάθη του ήρωα με ελπίδα να κρατήσει ζωντανό το μύθο του. «Η φωτιά που έκλεψε ο Προμηθέας είναι το φως που συνεχίζει να καίει», σημειώνει ο Στ. Τσακίρης.
*φώτο: φεστιβάλ Αθηνων