Κυριακή 18 Νοεμβρίου 2018

ΤΙ ΓΙΝΕΤΑΙ ΜΕ ΤΗΝ ΕΠΑΝΑΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΗΣ ΓΡΑΜΜΗΣ ΚΟΡΙΝΘΟΣ-ΑΡΓΟΣ-ΝΑΥΠΛΙΟ ?

Η εικόνα ίσως περιέχει: ουρανός, σπίτι, δέντρο, σύννεφο, φυτό και υπαίθριες δραστηριότητες
ΤΙ ΓΙΝΕΤΑΙ ΜΕ ΤΗΝ ΕΠΑΝΑΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΗΣ ΓΡΑΜΜΗΣ ΚΟΡΙΝΘΟΣ-ΑΡΓΟΣ-ΝΑΥΠΛΙΟ ? ΘΑ ΠΡΟΧΩΡΗΣΕΙ ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ ? (με αφορμη τις απαντησεις Μαυραγανη στον βουλευτή κ. Γκιόλα)
.................................................
Ακούσαμε πρόσφατα, τον υφυπουργό Μεταφορών κ. Μαυραγάνη, απαντώντας σε σχετικες ερωτήσεις του βουλευτη Αργολιδας κ. Γκιόλα, να επαναφέρει τις γνωστές απόψεις που είχε διατυπώσει περυσι, στην επιτόπια επίσκεψή του στην Αργολιδα, για τον σιδηροδρομο, δηλαδη, οτι
(Α) κακώς εκσυγχρονιστηκε η μετρικη γραμμή ενω θα έπρεπε να εχει κατασκευαστει γραμμή κανονικού ευρους στη θέση της
(Β) ότι θα πρέπει να εμπλακει η Τοπικη Αυτοδιοικηση στην υπόθεση της επαναλειτουργίας της γραμμής (πως ? φτιαχνον
τας δικο της φορέα ή φορέα "λαικής βάσης", και ενω στερειται παντελως πόρων και σχετικης τεχνογνωσίας ?)
(Γ) ότι η επαναλειτουργια του τραινου στο μετρικό δικτυο Πελοποννησου (αρα και στην γραμμη Κορινθου-Αργους-Ναυπλιου), θα πρεπει να ειναι αποκλειστικα "τουριστική και πολιτιστικου χαρακτηρα" (!!!)
Λοιπόν, επειδη ολα αυτα μας θυμιζουν ξεκάθαρα την παροιμία "όποιος δεν θέλει να ζυμώσει, δέκα μέρες κοσκινίζει", ειμαστε υποχρεωμένοι να υπενθυμισουμε καποια πραγματα, που και περυσι ειχαν ξεκαθαριστει και ειπωθεί, στις συναντησεις που εγιναν μεταξυ της Πρωτοβουλιας Πολιτών Αργολίδας για την Επαναλειτουργία του Τραίνου και των βουλευτών και εκπροσώπων τοπικών φορέων της Αργολίδας με τον υφυπουργό Μεταφορών, με τον ΓΓ του Υπουργειου Μεταφορων κ. Θ. Βούρδα και με τον ΟΣΕ.
(1) η ανακαινιση της μετρικης γραμμής, ηταν η μοναδικη δυνατοτητα που υπηρχε για τον αμεσο εκσυγχρονισμο της το 2003, δεδομένου οτι η κατασκευη νεας μονής και ηλεκτροκινητης κανονικού εύρους γραμμής 65 χλμ μεταξυ Κορινθου-Αργους-Ναυπλιου (ως διακλάδωση του Προαστιακού), θα απαιτουσε περι τα 200 εκατ. ευρω, λογω αναγκαστικης κατασκευης εκτεταμένης παραλλαγης της χαραξης στην περιοχη Δερβενακίων-Νεμέας (οπως ειχε δειξει η σχετική αναγνωριστικη μελετη που ειχε κανει ο μηχανικός του ΟΣΕ Σπυρος Παπανδρεάδης), αλλα και με βαση τις τιμες μοναδος από μελέτες αναλογων εργων της ΕΡΓΟΣΕ (πχ μελετη κανονικοποιησης της μετρικης γραμμης Πατρών-Πυργου-Καλαμάτας), καθως και άλλων απαιτούμενων βελτιωσεων και ανακατασκευης των σιδηροδρομικων σταθμών. Το κονδυλι αυτό, δεν ηταν δυνατον να εξευρεθει στα πλαισια του ΠΕΠ Πελοποννησου, απο το οποιο χρηματοδοτηθηκε το εν λογω εργο ανακαινισης της μετρικης γραμμής, ενω απο την αλλη πλευρά, ο συγκεκριμενος κλάδος γραμμης (Κορινθος-Αργος-Ναυπλιο) δεν ηταν τοτε επιλεξιμος για χρηματοδοτηση απο το ΚΠΣ, δεδομενου οτι δεν ανηκει (όπως ο σιδηροδρομικός ΠΑΘΕ και η Σιδηροδρομική Εγνατία) στα διευρωπαικά δικτυα και τους Σιδηροδρομικούς Αξονες Προτεραιοτητας της ΕΕ.
(2) Απο την άλλη πλευρά, κανενα απολυτως προβλημα δεν θα δημιουργησει στην επιβατικη σιδηροδρομικη συγκοινωνια η μετεπιβιβαση που θα χρειαζεται να γινει στον σταθμο του Προαστιακού στην Κορινθο, μεταξυ των συρμων της μετρικης γραμμής Κορινθου-Ναυπλιου (βλ. φωτο. 1 και 2) και των ηλεκτροκίνητων συρμων του Προαστιακού της γραμμης κανονικού ευρους Αθηνών-Κορινθου-Κιάτου (βλ. φωτο. 3), δεδομενου οτι θα γινεται επι κοινης αποβαθρας στον νέο σταθμο της Κορινθου (βλ. φωτο. 4). Σε ολη την Ευρωπη τα τραινα λειτουργουν με μετεπιβιβασεις απο τους κυριους αξονες σε τοπικες γραμμες που συγκλινουν σε αυτους, στους κομβικους σταθμους τυπου Κορινθου (η Ελβετια, η Αγγλια, η Γερμανια κοκ βριθουν απο τετοιες περιπτωσεις). Αλλα και στην Αθηνα, μια χαρα λειτουργουν οι μετεπιβιβασεις μεταξυ των γραμμων του μετρό ή μεταξυ του μετρο και του Προαστιακού στους σταθμούς της Νερατζιωτισσας, της Πλακεντιας και της Αθηνας (Σταθμός Λαρισης) και μάλιστα, σε όλες αυτές τις περιπτώσεις, οι επιβάτες αλλαζουν επίπεδο με κλιμακες ή κυλιομενες σκάλες και ανελκυστήρες, προκειμενου να αλλαξουν γραμμή.
(3) Η επαναλειτουργια τακτικων δρομολογιων προαστιακου χαρακτηρα, με συγχρονες αυτοκινητάμαξες, στην εκσυγχρονισμενη μετρική γραμμη Ναυπλιο-Αργος-Κορινθος, με ανταποκριση στον νεο σταθμο Κορινθου στον ηλεκτροκινητο Προαστιακο Κιάτου-Κορινθου-Αθηνας ειναι κατι που οπως εχουμε τονισει πάμπολλες φορες, δεν εχει καμμια σχεση με την στενά τουριστικη (και μόνο) αξιοποιηση του υπολοιπου μετρικου δικτυου Πελοποννησου νοτιως Αργους, διοτι αφορα συγκοινωνια προαστιακου τυπου, με σημαντικη καθημερινη ζητηση, στην οποια απλως μπορει να προστεθει επι πλεον και η ζητηση που παραγεται απο τις μετακινησεις των τουριστων, καθιστώντας την λειτουργια του τραίνου περισσότερο βιώσιμη. Συνεπως το εργο επαναλειτουργιας της γραμμής αυτής, θα πρεπει να το αναλαβει η ΤΡΑΙΝΟΣΕ ως παροχος του Προαστιακου Σιδηροδρομου (γιατι ουσιαστικα μιλαμε για μια τροφοδοτικη γραμμη του Προαστιακού της Αθηνας, απο την Αργολιδα / Ναυπλιο, Αργος, Μυκηνες στον σταθμο του Προαστιακου στην Κορινθο) και τα δρομολογια να ενταχθουν στις θεσμοθετημένες επιδοτουμενες υπηρεσιες ΥΓΟΣ ("αγονα δηλ. ελλειματικά δρομολογια"), απο τις οποιες το 2019 θα αφαιρεθουν τα δρομολογια της γραμμης Αθηνων-Θεσσαλονικης που σημερα ειναι ακομα επιδοτουμενα, αφου του χρονου θα λειτουργει στο 100% η απολυτως εκσυγχρονισμενη και νεα γραμμη υψηλης ταχυτητας Αθηνας-Θεσσαλονικης και τα επιβατικα δρομολογια σε αυτην θα πρεπει πλεον να ειναι κερδοφορα και δεν θα πρεπει να επιδοτουνται.
Αρα τα χρηματα που θα εξοικονομηθούν, λογω αυτης της πραξης, απο τα 50 εκατ. ευρω τον χρονο που εισπραττει η ιταλικη ΤΡΑΙΝΟΣΕ ως επιδοτηση απο το ελληνικο Κρατος για τις αγονες υπηρεσιες ΥΓΟΣ (Υπηρεσιες Γενικοτερου Οικονομικου Συμφεροντος), θα πρεπει να δοθουν ως επιδοτηση των δρομολογιων που θα πρεπει να επαναλειτουργησουν μεταξυ Ναυπλιου-Αργους-Κορινθου, σε ανταποκριση στην Κορινθο προς τον Προαστιακο Κιατου-Κορινθου-Αθηνας / Διεθνους Αερολιμενα Αθηνων.
(4) Τα περι "εμπλοκης της Τοπικης Αυτοδιοικησης στον φορεα λειτουργιας της συγκεκριμενης γραμμης (την στιγμη που στερειται παντελως της σχετικης τεχνογνωσίας, αλλά και των ανάλογων πόρων) και η αποκλειστικα σε τουριστικη-εκδρομικη βαση λειτουργια της γραμμής αυτής" ειναι αποψεις που στερούνται οποιασδήποτε ρεαλιστικης βάσης και βιώσιμης προοπτικής και θα εχουν ως αποτέλεσμα τελικά, να μην γινει τίποτα απολυτως και ο σιδηροδρομος να παραμεινει ανενεργος, οπως και σημερα.
Η τοπικη κοινωνια και η Πρωτοβουλια Πολιτων Αργολιδας για την επαναλειτουργια του Τραινου, εχουν καθηκον να επαναδραστηριοποιηθούν, ειδικα τωρα που ειναι οιωνει προεκλογικη περιοδος και να πιέσουν ώστε να πετυχουν τον στοχο που ειχε τεθεί απο περυσι, της κανονικης και πληρους επαναλειτουργιας της γραμμης Κορινθος-Αργος-Ναυπλιο, χωρις εκπτωσεις και αστερισκους, που θα συμβάλει αποφασιστικά στην γενικότερη τουριστική και βιώσιμη τοπική ανάπτυξη της περιοχής.