Τετάρτη 1 Νοεμβρίου 2017

Επαγγελματική Εκπαίδευση: Συνειδητή επιλογή προοπτικής, όχι λύση ανάγκης

Επαγγελματική Εκπαίδευση: Συνειδητή επιλογή προοπτικής, όχι λύση ανάγκης
Άρθρο του Βουλευτή Αργολίδας
κ. Γιάννη Ανδριανού
στην εφημερίδα Καθημερινή

(31 Οκτωβρίου2017

Το Σάββατο πραγματοποιήθηκε στην Πάτρα το 2ο Προσυνέδριο της Νέας Δημοκρατίας με θέμα την παιδεία και ευρύ
τερα τα ζητήματα που απασχολούν τους νέους ανθρώπους. Με τη συμμετοχή του Κυριάκου Μητσοτάκη και πολλών φίλων της παράταξης, νέων και παλαιότερων, έγινε μια ιδιαίτερα παραγωγική συζήτηση και κατατέθηκαν ιδέες και προτάσεις που θα εμπλουτίσουν το πρόγραμμα και τις θέσεις μας. 

Ένα από τα βασικά ζητήματα που τέθηκαν ήταν ο ρόλος της επαγγελματικής εκπαίδευσης, όχι μόνο στην στρατηγική για την παιδεία, αλλά και ευρύτερα για την αντιμετώπιση της κρίσης, για την επιστροφή στην ανάπτυξη και την απασχόληση, για τη δημιουργία ενός νέου, σύγχρονου και εύρωστου παραγωγικού μοντέλου με έμφαση στη γνώση και το ανθρώπινο δυναμικό, για να διασφαλίσουμε ότι οι νέοι Έλληνες θα έχουν όλα τα εφόδια που χρειάζονται για να κατακτήσουν τους στόχους τους σε έναν ανταγωνιστικό κόσμο χωρίς να μεταναστεύσουν.

Η ανάγκη να αξιοποιήσουμε αποτελεσματικότερα την επαγγελματική εκπαίδευση είναι πιεστική. Πολύ περισσότερο, όταν σήμερα στην Ελλάδα η ανεργία στους νέους ανθρώπους ξεπερνά το 50% - αρνητικό ρεκόρ για ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση - όταν οι ευέλικτες μορφές εργασίας έχουν ξεπεράσει την πλήρη απασχόληση, όταν το brain-drain γίνεται ολοένα και πιο έντονο. Παρ' όλα αυτά, το 70% των αποφοίτων Γυμνασίου επιλέγει το Γενικό Λύκειο θεωρώντας την επαγγελματική εκπαίδευση κατώτερη, την ώρα που ο αντίστοιχος μέσος όρος στην Ευρωπαϊκή Ένωση φτάνει στο 50%.

Δικός μας στόχος, είναι η ουσιαστική αναβάθμιση της επαγγελματικής εκπαίδευσης ώστε να αποτελεί συνειδητή επιλογή για τους νέους ανθρώπους και όχι λύση ανάγκης, όπως σε μεγάλο βαθμό είναι σήμερα.

Για να το πετύχουμε αυτό θα πρέπει να αντιμετωπίσουμε αποτελεσματικά τα δομικά προβλήματα που κρατούν την επαγγελματική εκπαίδευση χαμηλά, προβλήματα που επισημάνθηκαν πρόσφατα και από την έρευνα του Κέντρου Ανάπτυξης Εκπαιδευτικής Πολιτικής της ΓΣΕΕ: τη χαμηλή ελκυστικότητα των παρεχόμενων προγραμμάτων και την έλλειψη πληροφόρησης γι' αυτά, τα υψηλά ποσοστά διαρροής μαθητών και σπουδαστών από την εκπαιδευτική διαδικασία, την πολυνομία, την έλλειψη θεσμικής σταθερότητας και την ασυνέχεια στον σχεδιασμό, τη χαμηλή διασύνδεση με την αγορά εργασίας, τις συχνά μεγάλες ελλείψεις στις υλικοτεχνικές υποδομές και τα κενά στο ανθρώπινο δυναμικό.

Η δική μας πρόταση είναι συγκεκριμένη:

Προτείνουμε την ενίσχυση της μαθητείας στους πραγματικούς χώρους εργασίας, προκειμένου οι εκπαιδευόμενοι να αποκτούν εμπειρία και γνώσεις.

Προτείνουμε την ενεργότερη συμμετοχή των κοινωνικών εταίρων, αλλά και των τοπικών κοινωνιών στην εκπαιδευτική στρατηγική ώστε ιδιαίτερα η επαγγελματική εκπαίδευση να συνδέεται όσο γίνεται αποτελεσματικότερα με τις πραγματικές ανάγκες και την αξιοποίηση των υπαρκτών συγκριτικών πλεονεκτημάτων.

Προτείνουμε την μεγαλύτερη αυτονομία των σχολών, την ευελιξία των προγραμμάτων σπουδών, την άμιλλα ποιότητας μέσα από διαρκή αξιολόγηση με κριτήρια διαφανή και αδιάβλητα.

Και βεβαίως, προτείνουμε την διεύρυνση της επανειδίκευσης με τη συμμετοχή των πανεπιστημίων, των κλασικών φορέων, των επιχειρήσεων, του ΟΑΕΔ και ανεξάρτητων ιδιωτικών φορέων, προγραμμάτων που αν σχεδιαστούν σωστά, είναι πολύτιμα τόσο για τους ήδη εργαζόμενους, όσο και για τους ανέργους, και ιδιαίτερα τους ανέργους μεγαλύτερης ηλικίας που σήμερα ζουν το φάσμα του οικονομικού και κοινωνικού αποκλεισμού.

Ένα είναι σίγουρο: Η βαθιά μεταρρύθμιση της επαγγελματικής εκπαίδευσης δεν μπορεί να περιμένει. Με όπλο τις ιδέες και τις προτάσεις μας, προχωράμε μπροστά για την αξιοποίηση αυτού του πολύτιμου εργαλείου που μπορεί να αποδώσει σημαντικά και πολλαπλά θετικά αποτελέσματα για ολόκληρη την κοινωνία μας”.

Πηγή: kathimerini.gr