Πέμπτη 14 Σεπτεμβρίου 2017

Μηδενική παραγωγή απορριμμάτων , ας είναι ο στόχος μας !

Αποτέλεσμα εικόνας για Μηδενική παραγωγή απορριμμάτων , ας είναι ο στόχος μας !

Μηδενική Παραγωγή Απορριμμάτων


  Μηδενική παραγωγή απορριμμάτων , ας είναι ο στόχος μας ! 
         Πώς τα καταφέρνουμε τα πολύ απλά να τα μεγεθύνουμε έτσι , ώστε να τα μετατρέπουμε σε δυσε
πίλυτα προβλήματα ! Αναφέρομαι ,  βέβαια , στο…πρόβλημα ( ! ) των σκουπιδιών  . Προέρχομαι από αγροτοκτηνοτροφική οικογένεια , όπου δεν είχαμε σκουπίδια . ΄Ολα  ήταν  χρήσιμα . Δεν πετούσαμε τίποτα . Τη στάχτη από το τζάκι μόνο , αλλά κι αυτή τη ρίχναμε στο καζάνι για αλισίβα ή τη ρίχναμε στις ελιές για εμπλουτισμό του εδάφους .  Πώς τα καταφέραμε και τον όγκο των απορριπτόμενων σκουπιδιών  τον κάναμε μέτρο κοινωνικής υπεροχής ;  Φαίνεται όμως ότι ο όγκος των σκουπιδιών είναι αντιστρόφως ανάλογος με την εγκεφαλική ουσία .
     Πριν από 14 χρόνια , αν θυμάμαι καλά , είδα στην εφημερίδα μια ανακοίνωση – πρόσκληση  μιας Κοινότητας ,  για ανάδειξη  εργολάβου  που θα έπαιρνε τα σκουπίδια από ένα ημιορεινό χωριό . Για σωστή πληροφόρηση να αναφέρω ότι το χωριό είναι αγροτοκτηνοτροφικό . Του τηλεφώνησα του Κοινοτάρχη να του αναφέρω , ότι καλό είναι να φροντίσει η Κοινοτική Αρχή να συγκεντρώσει ό,τι πρέπει και  είναι αναγκαίο να απορριφθεί  , αλλά είναι υποχρέωση των κρατούντων να βοηθούν τον Πολίτη ενημερώνοντάς τον  στον τομέα της Διαχείρισης Απορριμμάτων .
      Φρόντισα από το 1986 με τους μαθητές μου , στο 4ο Δημ . Σχολείο ΄Αργους  , να παρουσιάσουμε πρόγραμμα μείωσης των απορριμμάτων και αξιοποίησής τους . Τότε ταχυδρομήσαμε φάκελο με 12 έντυπα ενημερωτικού υλικού , στα 4α Δημ. Σχολεία των Πρωτευουσών όλων των Νομών της Χώρας , και σ’ όλες τις σχολικές μονάδες Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του Νομού μας , με την παράκληση να εφαρμόσουν  αντίστοιχο πρόγραμμα και να το διαδώσουν και σ’ άλλες σχολικές μονάδες,  προκαλώντας και την Τοπική Αυτοδιοίκηση . Είναι αλήθεια πως το πρόγραμμα το εγκολπώθηκαν  μερικοί  συνάδελφοι και κάποιες σχολικές μονάδες εφάρμοσαν πρόγραμμα συγκέντρωσης ανακυκλώσιμων υλικών προωθώντας το πρόγραμμα της «ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗΣ»,  και τους οποίους τους ευχαριστώ . Η πρότασή μου ήταν και οι προϊστάμενες αρχές να  μην έμεναν αδιάφορες σε μια τέτοια δραστηριότητα  για Παιδαγωγικούς , κοινωνικούς , οικονομικούς , περιβαλλοντικούς λόγους . Ατύχησα ! ΄Εστειλα έγγραφο και στο Υπουργείο το 1997  με την ίδια πρόταση . Δεν έκριναν πρέπον να ασχοληθούν …με τα σκουπίδια .
     Τα μηνύματά μας , τα οποία διαδίδαμε με ημερολόγια που εκδίδαμε , με φυλλάδια , με Δελτία Τύπου, με δημοσιεύσεις , με θεατρικές δραστηριότητες , με συμμετοχές σε τοπικά καρναβάλια και της Πάτρας με θέμα «ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ»(δύο φορές  ,1991  και 1992) , με συμμετοχές σε φεστιβάλ  «ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗΣ» – Νέας Σμύρνης (1992) – , ήταν : «ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ  ΤΩΡΑ» , «ΜΗΝ ΤΟ ΠΕΤΑΣ !», «ΛΙΓΟΤΕΡΑ ΣΚΟΥΠΙΔΙΑ» , «ΤΑ ΣΚΟΥΠΙΔΙΑ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΠΕΤΑΜΑ» ,«ΔΙΑΛΟΓΗ ΣΤΗΝ ΠΗΓΗ» , «ΕΜΕΙΣ ΜΕ ΤΑ ΣΚΟΥΠΙΔΙΑ ΕΠΕΝΔΥΟΥΜΕ ΣΤΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟ» . Φτάσαμε , ως Σχολική Μονάδα – 3Ο Δημ. Σχολείο Ναυπλίου – , το 2006-2007  να συγκεντρώνουμε 7 με 8 τόνους χαρτιά  σε τρεις μήνες  και να τα παραδίδουμε στον έμπορο . Οι μαθητές μας γνώριζαν ότι για να παραχθεί  ένας τόνος χαρτί χρειάζεται να κοπούν  17 δένδρα .  Πολλαπλασίαζαν τους τόνους του χαρτιού που παραδίδαμε επί 17 , και υπολογίζαμε τον αριθμό των δένδρων που διασώζαμε . 
     Με τα χρήματα που εισπράτταμε προμηθευόμασταν   βιβλία ,μικροσκόπια, Βιντεοπροζέκτορα , φωτογραφικές μηχανές , Βιντεοκάμερα , ρακέτες του πιγκ – πογκ  και  μπαλάκια , κ.ά. Τα παιδάκια έβλεπαν , συγκέντρωναν ,βίωναν , μάθαιναν, ευαισθητοποιούνταν . Με ευχές δε γίνεται τίποτα . Απαιτείται δράση .  
       Με τέτοια έντονη δραστηριότητα  κινητοποιείς  την Κοινωνία , την καθιστάς συμμέτοχη και ευαίσθητη , έτοιμη να ανταποκριθεί στις ανάγκες της κάθε στιγμής . Οι δραστηριότητες θέλουν συνέχεια και συνέπεια . Με αποσπασματικές κινήσεις δεν επιτυγχάνονται μόνιμα αποτελέσματα . Απαιτείται καθημερινός προβληματισμός και δράση . Οφείλουμε να παραδεχθούμε , ότι με την αντίληψη του «φραπεδοκαναπεδισμού» δεν μπορούμε να έχουμε την απαίτηση να περιμένουμε  και θετικά αποτελέσματα.
       Εκείνο που δεν έχω αντιληφθεί από την κατάσταση που βλέπω γύρω μου είναι , αν βρισκόμαστε μπροστά σε σύγκρουση  απόψεων  ή σε σύγκρουση συμφερόντων ! Θα φανεί στη νεκροψία !
      Ας δούμε την ανάλυση των απορριμμάτων όπως παρουσιάζεται στο βιβλίο : « ΟΔΗΓΟΣ ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗΣ ΑΠΟΡΡΙΜΜΑΤΩΝ ΜΕ ΔΙΑΛΟΓΗ ΣΤΗΝ ΠΗΓΗ»  Συγγραφέας :   Ι. ΦΡΑΝΤΖΗΣ   Της  ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΕΤΑΙΡΙΑΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΑΙ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗΣ    1991 .  Η ανάλυση έχει ως εξής :  Πλαστικά  7,3 %          Χαρτί      35,6 %      Μέταλλα  8,7 %   Γυαλί  8,4 %  ΄Αλλα  40 %  . Στα  «άλλα» , βέβαια ,  είναι και οι οργανικές ουσίες . Προσωπικά στο σπίτι μου δεν πετώ τίποτα . Τα  στέλνω όλα στην «Ανακύκλωση» .Μόνο τα χαρτιά υγείας μένουν , κι εκείνα μέχρι να εξασφαλίσω κατάλληλο καυστήρα . ΄Εχοντας ένα μικρό κήπο , τις οργανικές ουσίες τις αποδομούμε – κομποστοποιούμε – λιπασματοποιούμε , πολύ απλά και εύκολα .Στο τέλος – τέλος , ας πάψουμε να πετάμε . ΄Εχουμε μετατρέψει τη Χώρα σε απέραντο σκουπιδαριό κι όπου κι αν κοιτάξεις , δεξιά και αριστερά στο δρόμο , στις ρεματιές , στα ρυάκια και τα ποτάμια , στις θέλασσες , ακόμη και πάνω απ’ την Καραθώνα , σκουπίδια βλέπεις ! Και θέλουμε και αύξηση του αριθμού των ξένων επισκεπτών !  ΄Ελεος !  
Δεν είναι στοιχείο Πολιτισμού ο Όγκος των απορριπτόμενων απορριμμάτων  .   
Παριώτης Θανάσης
Δάσκαλος – Ναύπλιο
http://blobs.sch.gr/diogenis