Έρευνα: Κώστας Πρώιμος
από Ενημέρωση Πελοποννήσου
Διαβάστε την πρακτική, εύκολη και αποτελεσματική συνταγή καταπολέμησης της ανεργίας, της φτώχειας και της ανθυγιεινής διατροφής, που προτείνουν τρείς αξιόλογοι επαγγελματίες της Αργολίδας.
«Ο κόσμος θα έπρεπε να στηρίζει, τα ελληνικά μαγαζιά σε κάθε γειτονιά», μας λέει ο γνωστός για το παραδοσιακό παντοπωλείο του κ. Δημήτριος Χάρος. Γιατί να σβήσουν αυτά τα μαγαζιά; Δεν ζούσαν οικογένειες από αυτά; Για να κάνουν κουμάντο δύο-τρία μαγαζιά πολυεθνικά»;
Ο κ. Χάρης Σταυρόπουλος δίνει μια άλλη οπτική. «Αν ξέραμε την αξία του τόπου μας και
των ελληνικών προϊόντων ίσως και μην είχαμε βρεθεί σήμερα, σε αυτή την κατάσταση ως Χώρα…».
Η κ. Τζίνα Χατζηιωάννου μιλάει για την εναλλακτική λύση του αλληλέγγυου εμπορίου που μπορεί να δημιουργήσει μια διέξοδο, στην φτώχεια που μας μαστίζει.
Διαβάστε τις ενδιαφέρουσες και εφαρμόσιμες απόψεις τριών επαγγελματιών που αντιπροσωπεύουν τρεις διαφορετικές γενεές και που τους ενώνει η πεποίθηση πως «πρέπει να προτιμάμε τα ντόπια ή έστω τα ελληνικά προϊόντα».
Η Εκπρόσωπος του συνεταιρισμού, που άνοιξε Παντοπωλείο Αλληλέγγυου Εμπορίου στην πόλη του Ναυπλίου, κ. Ζήνα Χατζηιωάννου, μας έδωσε την δική της οικονομική αλλά και κοινωνική διάσταση, σχετικά με το μείζον θέμα, της στήριξης των τοπικών προϊόντων, αλλά και των εμπορικών συναλλαγών, χωρίς την μεσολάβηση τρίτων: «Είναι μια λύση, για μια πιο υγιή οικονομία. Τα χρήματα (ουκ ολίγα) καταλήγουν στις πολυεθνικές και στους μεσάζοντές των. Το να στραφούμε στην αγορά των ντόπιων προϊόντων, παρακάμπτοντας όλους αυτούς, μπορεί να δημιουργήσει μια διέξοδο, στην φτώχεια που μας μαστίζει και που είναι αποτέλεσμα του συμβατικού εμπορίου και του όλου συστήματος, που κάποιοι επιβάλουν και ελέγχουν μέχρι σήμερα. Μας δίνεται πλέον και η εναλλακτική του αλληλέγγυου εμπορίου, του οποίου η βασική αρχή, είναι η δημοκρατία κατά την διαδικασία της παραγωγής, να αποδίδονται δηλαδή, αξιοπρεπή μεροκάματα στους ανθρώπους που παράγουν και να μην «χάνονται» χρήματα στον δρόμο με τους μεσάζοντες , αφού ουσιαστικά δεν τους χρειαζόμαστε. Όλα μας τα προϊόντα, προέρχονται από την Αργολίδα και την ευρύτερη περιφέρεια της Πελοποννήσου. Κρατάμε χαμηλές τιμές και υψηλή ποιότητα. Οι νοικοκυρές, που είναι το βαρόμετρο της αγοράς, αρχίζουν να κατανοούν την αξία των εγχώριων προϊόντων, η οποία έχει πολλές διαστάσεις. Θα πρέπει όμως και η Πολιτεία να αρχίσει να «βλέπει» και να «ακούει», γιατί δεν είναι δυνατόν η εξαιρετική Κορινθιακή σταφίδα για παράδειγμα, να μην κατέχει σε εθνικό και διεθνές επίπεδο, την θέση που της αξίζει… Μακάρι να υπάρξει κάποιος «πεφωτισμένος» στην ελληνική Πολιτεία και να πράξει το αυτονόητο: να εκπαιδεύει στα σχολεία την νεολαία και να την ενημερώνει για την αξία των ελληνικών προϊόντων,ταυτόχρονα με μαθήματα απλής οικονομίας, διδάσκοντας τους, τα οφέλη και τη σημασία της υποστήριξης των εγχώριων προϊόντων».
από Ενημέρωση Πελοποννήσου
Διαβάστε την πρακτική, εύκολη και αποτελεσματική συνταγή καταπολέμησης της ανεργίας, της φτώχειας και της ανθυγιεινής διατροφής, που προτείνουν τρείς αξιόλογοι επαγγελματίες της Αργολίδας.
«Ο κόσμος θα έπρεπε να στηρίζει, τα ελληνικά μαγαζιά σε κάθε γειτονιά», μας λέει ο γνωστός για το παραδοσιακό παντοπωλείο του κ. Δημήτριος Χάρος. Γιατί να σβήσουν αυτά τα μαγαζιά; Δεν ζούσαν οικογένειες από αυτά; Για να κάνουν κουμάντο δύο-τρία μαγαζιά πολυεθνικά»;
Ο κ. Χάρης Σταυρόπουλος δίνει μια άλλη οπτική. «Αν ξέραμε την αξία του τόπου μας και
των ελληνικών προϊόντων ίσως και μην είχαμε βρεθεί σήμερα, σε αυτή την κατάσταση ως Χώρα…».
Η κ. Τζίνα Χατζηιωάννου μιλάει για την εναλλακτική λύση του αλληλέγγυου εμπορίου που μπορεί να δημιουργήσει μια διέξοδο, στην φτώχεια που μας μαστίζει.
Διαβάστε τις ενδιαφέρουσες και εφαρμόσιμες απόψεις τριών επαγγελματιών που αντιπροσωπεύουν τρεις διαφορετικές γενεές και που τους ενώνει η πεποίθηση πως «πρέπει να προτιμάμε τα ντόπια ή έστω τα ελληνικά προϊόντα».
Ο κ. ΔημήτριοςΧάρος, ιδιοκτήτης του ομώνυμου και γνωστού παραδοσιακού παντοπωλείου, που ως επί το πλείστον εμπορεύεται εγχώρια και τοπικά προϊόντα μας είπε: «Ο κόσμος θα έπρεπε να στηρίζει, τα ελληνικά μαγαζιά σε κάθε γειτονιά, εδώ στο Ναύπλιο. Θα πρέπει να συνειδητοποιήσουν οι καταναλωτές, πως οι πολυεθνικές που ελέγχουν τις υπεραγορές τροφίμων στέλνουν τα κέρδη τους όπως είναι και επόμενο άλλωστε, στις έδρες τους δηλαδή στο εξωτερικό. Δεν γυρίζει το χρήμα του Έλληνα καταναλωτή μέσα στην τοπική κοινωνία ώστε να ωφεληθούν στο τέλος οι πάντες. Μας προβάλλουν το επιχείρημα των θέσεων εργασίας που δημιουργούνται στα μεγάλα διεθνή σούπερ μάρκετ. Μα ποιος πληρώνει τους μισθούς των εργαζομένων τελικά; Εσείς και εγώ , όλοι εμείς… Μακάρι ο κόσμος να καταλάβει την διαρροή που γίνεται στην τοπική οικονομία όταν στηρίζει τις ξένες υπεραγορές και να στραφεί στα ελληνικά. Σε τι κάνουν καλό οι πολυεθνικές; Στο ότι έχουν σε ομηρία όσους παραγωγούς συναλλάσσονται; Τους παίρνουν τα προϊόντα και τους εξοφλούν μετά απόοκτώ και δέκα μήνες! Η ειρωνεία είναι, πως όταν τους βάζουν μέσα τα σούπερ μάρκετ πιέζουν εμάς που είμαστε συνεπείς στις πληρωμές μας! Για ποιόν λόγο να γίνεται αυτό;
Θυμάμαι στο Ναύπλιο, όχι πολύ παλιά, πως υπήρχαν δεκαπέντε κρεοπωλεία και είκοσι μανάβικα! Τώρα δεν υπάρχει σχεδόν κανένα. Γιατί να σβήσουν αυτά τα μαγαζιά; Δεν ζούσαν οικογένειες από αυτά; Για να κάνουν κουμάντο δύο-τρία μαγαζιά πολυεθνικά; Πιστεύω πως τα συμφέροντα είναι μεγάλα και εμπλέκεται και η πολιτεία… Να σας πω ένα απλό παράδειγμα. Αν μια από αυτές τις μεγάλες επιχειρήσεις λιανικής εμπορίας τροφίμων θελήσει να προσλάβει εργαζόμενους η Πολιτεία θα φροντίσει να τους επιδοτήσει… Αν εγώ ζητήσω το ίδιο δεν θα μου δώσουν ούτε σεντς! Άντε να έχεις μικρό μαγαζί και να λάβεις βοήθεια… Μιλάμε για το Επιμελητήριο. Ποιο επιμελητήριο; Υπάρχει μόνο για τους «μεγάλους». Έχει βοηθήσει ποτέ τις μικρές επιχειρήσεις; Πάντως πιστεύω πως το κλειδί το έχει η νέα γενιά των ανθρώπων που τους παραπλανούν και χάνουν την ουσία.Να ρωτήσουν τους «παλαιότερους» που προτιμούσαν τον χασάπη και τον μπακάλη της γειτονιάς και όχι την «λάμψη» της βιτρίνας. Τι νομίζουν; πως όταν τα ξένα σούπερ μάρκετ διαφημίζουν προϊόντα σε χαμηλές τιμέςχάνουν για να κερδίσουν οι πελάτες; Όλες αυτές οι διαφημίσεις είναι παραπλανητικές με σκοπό να προσελκύσουν μέσα στα καταστήματα τους τον πελάτη. Διατίθενται κάποια είδη σε τιμές κόστους, όμως πάντοτε σε περιορισμένες ποσότητες…. Θα πρέπει να καθιερωθεί με κάποιον τρόπο ως μάθημα στα σχολεία! Δεν είμαι ούτε ειδικός ούτε εκπαιδευτικός, αλλά πιστεύω πως αν κατανοήσουν οι νεότεροι την σημασία που έχει να στηρίζουν την οικονομία της τοπικής κοινωνίας και κατ’ επέκτασιν τηςΧώρας, μας τα πράγματα σιγά- σιγά θα αλλάξουν…»
Ο κ. Χάρης Σταυρόπουλος,διατηρεί κατάστημα στο Ναύπλιο, με την επονομασία, «Χύμα και Τσουβαλάτα», το οποίο διαθέτει ελληνικά προϊόντα υψηλής ποιότητας. Μιλώντας στην «Ενημέρωση Πελοποννήσου», μας έδωσε την δική του εκτίμηση, σχετικά με την μοναδική αξία των προϊόντων που παράγει η ελληνική γη και που ο ίδιος εμπορεύεται: «Ο ανταγωνισμός με τα μεγάλα σούπερ μάρκετ στον δικά μας τα χύμα προϊόντα, θα έλεγα πως είναι αθέμιτος, μιας και «παίζουν», με διαφορετικά δεδομένα. Εκτιμώ πως ο Έλληνας καταναλωτής, είχε αποστραφεί για ένα μεγάλο χρονικό διάστημα, από τα εγχώρια προϊόντα, έχοντας ξεχάσει, πως ευδοκιμούν σε μια ευλογημένη γη, την Ελληνική! Αν ξέραμε την αξία του τόπου μας και των ελληνικών προϊόντων και κάναμε συλλογικές και οργανωμένες προσπάθειες για την ανάδειξη και την καταξίωση τους, τόσο στο εσωτερικό όσο και στο εξωτερικό, ίσως και μην είχαμε βρεθεί σήμερα, σε αυτή την κατάσταση ως Χώρα… Ωστόσο,υπάρχουν ενδείξεις στην αγορά, πως έχει επέλθει ο κορεσμός του δυτικού τρόπου ζωής, άρα και των τυποποιημένων προϊόντων αμφιβόλου ποιότητας και προέλευσης. Έχει αρχίσει να γίνεται ενημέρωση και πραγματικά μου προξενεί εντύπωση, αυτή η στροφή του κόσμου και πάλι προς τα ελληνικά τρόφιμα και προϊόντα. Τώρα, όσο για το οικονομικό και τις ενδεχόμενες διαφορές των τιμών, εκτιμώ πως ακόμη και αν υποθέσουμε, πως υπάρχει μια μικρή διαφορά προς τα άνω, στα δικά μας τα ποιοτικά είδη τροφίμων, σας λέω υπεύθυνα πως οι ευεργετικές συνέπειες στην υγεία των καταναλωτών που επιλέγουν τα ελληνικά ποιοτικά προϊόντα, εξαφανίζουν κάθε δίλλημα που μπορεί να θέτει ή όποια οικονομική διαφορά, που επαναλαμβάνω πως είναι μικρή! Τι να συγκρίνουμε με τα ελληνικά όσπρια; Τα Καναδέζικα; Τα Κινέζικα; Ακόμη -ακόμη και τα Τούρκικα; Το κλίμα, τα νερά και η ποιότητα των εδαφών της Ελλάδας είναι κορυφαία! Είναι δυνατόν να υστερούν τα προϊόντα που βγαίνουν από τέτοια γη; Και να ξέρετε πως αυτά που σας αναφέρω, είναι διαπιστώσεις των πελατών μας! Οι προμηθευτές μας είναι στην συντριπτική τους πλειοψηφία παραγωγοί, είτε από τη Αργολίδα, είτε από την υπόλοιπη Ελλάδα… Θα πρέπει όλοι να κατανοήσουμε, πως στηρίζοντας τις ελληνικές επιχειρήσεις τροφίμων, ουσιαστικά στηρίζουμε τους γείτονες μας, τους φίλους μας, την ίδια την Χώρα μας, στην πιο δύσκολη συγκυρία!
Ευτυχώς είναι αρκετός πλέον ο κόσμος , που επιλέγει συνειδητά να ψωνίζει ελληνικά προϊόντα. Το βλέπουμε κάθε μέρα από την κίνηση. Βέβαια, υπάρχει και μια μερίδα ανθρώπων, που προκειμένου να εξασφαλίσουν ένα βιώσιμο οικονομικό πλάνο για τις οικογένειες τους λόγω της κατάσταση , δεν θα εξετάσουν αν η φακή είναι αμερικάνικη κλπ. Το κατανοώ όμως. Πάντως στα μαγαζιά που πουλάνε χύμα προϊόντα, υπάρχει ένα αντιστάθμισμα στην οικονομική στενότητα που επιβάλλει η κρίση στους καταναλωτές, γιατί σε ένα μαγαζί που πουλάει χύμα προϊόντα, ο πελάτης έχει την δυνατότητα να αγοράσει όση ποσότητα επιθυμεί ή «αντέχει» η τσέπη του.…»Η Εκπρόσωπος του συνεταιρισμού, που άνοιξε Παντοπωλείο Αλληλέγγυου Εμπορίου στην πόλη του Ναυπλίου, κ. Ζήνα Χατζηιωάννου, μας έδωσε την δική της οικονομική αλλά και κοινωνική διάσταση, σχετικά με το μείζον θέμα, της στήριξης των τοπικών προϊόντων, αλλά και των εμπορικών συναλλαγών, χωρίς την μεσολάβηση τρίτων: «Είναι μια λύση, για μια πιο υγιή οικονομία. Τα χρήματα (ουκ ολίγα) καταλήγουν στις πολυεθνικές και στους μεσάζοντές των. Το να στραφούμε στην αγορά των ντόπιων προϊόντων, παρακάμπτοντας όλους αυτούς, μπορεί να δημιουργήσει μια διέξοδο, στην φτώχεια που μας μαστίζει και που είναι αποτέλεσμα του συμβατικού εμπορίου και του όλου συστήματος, που κάποιοι επιβάλουν και ελέγχουν μέχρι σήμερα. Μας δίνεται πλέον και η εναλλακτική του αλληλέγγυου εμπορίου, του οποίου η βασική αρχή, είναι η δημοκρατία κατά την διαδικασία της παραγωγής, να αποδίδονται δηλαδή, αξιοπρεπή μεροκάματα στους ανθρώπους που παράγουν και να μην «χάνονται» χρήματα στον δρόμο με τους μεσάζοντες , αφού ουσιαστικά δεν τους χρειαζόμαστε. Όλα μας τα προϊόντα, προέρχονται από την Αργολίδα και την ευρύτερη περιφέρεια της Πελοποννήσου. Κρατάμε χαμηλές τιμές και υψηλή ποιότητα. Οι νοικοκυρές, που είναι το βαρόμετρο της αγοράς, αρχίζουν να κατανοούν την αξία των εγχώριων προϊόντων, η οποία έχει πολλές διαστάσεις. Θα πρέπει όμως και η Πολιτεία να αρχίσει να «βλέπει» και να «ακούει», γιατί δεν είναι δυνατόν η εξαιρετική Κορινθιακή σταφίδα για παράδειγμα, να μην κατέχει σε εθνικό και διεθνές επίπεδο, την θέση που της αξίζει… Μακάρι να υπάρξει κάποιος «πεφωτισμένος» στην ελληνική Πολιτεία και να πράξει το αυτονόητο: να εκπαιδεύει στα σχολεία την νεολαία και να την ενημερώνει για την αξία των ελληνικών προϊόντων,ταυτόχρονα με μαθήματα απλής οικονομίας, διδάσκοντας τους, τα οφέλη και τη σημασία της υποστήριξης των εγχώριων προϊόντων».